Page Nav

HIDE

Breaking News:

latest

Ads Place

Huguan Siou Penjaga Budaya dan Tradisi Asal, Bukan Untuk Berpolitik - Maijol

"Tidak salah untuk sesiapa sahaja untuk merebut jawatan presiden kerana Malaysia adalah sebuah negara demokratik dan persatuan itu me...

"Tidak salah untuk sesiapa sahaja untuk merebut jawatan presiden kerana Malaysia adalah sebuah negara demokratik dan persatuan itu melanggan kepada prinsip demokrasi."

Maijol Mahap, ahli seumur hidup dan bekas ahli Jawatankuasa Pusat selama dua penggal Persatuan KadazanDusunMurut (KDCA)

Beliau mengulas tentang Setiausaha DAP Sabah Dr. Edwin Bosi yang mengumumkan hasrat beliau untuk bersaing jawatan presiden pada pilihan raya untuk semua jawatan KDCA pada tahun depan.

Beliau berkata presiden KDCA adalah jawatan yang berprestij dan sesiapa yang menjadi presiden akan biasanya tetapi tidak semestinya akan dilantik sebagai Huguan Siou Orang Asal di Sabah.

“Berdasarkan pengalaman kami dalam dua dekad terakhir ini, terdapat keperluan untuk berkembang dan membawa institusi Huguan Siou ke tahap yang lebih tinggi,” katanya.

Maijol berharap KDCA akan membentuk satu jawatankuasa khas selepas pilihan raya untuk mengkaji enam cadangan beliau dan membentangkannya pada persidangan wakil KDCA:



  1. Institusi Huguan Siou mesti dipelihara selama-lamanya

  2. Huguan Siou mestilah seseorang yang bebas daripada unsur unsur politik, dan ini bermakna, dia tidak boleh memegang apa-apa jawatan politik atau jawatan kerajaan selain daripada menjadi Huguan Siou.

  3. Huguan Siou mesti diiktiraf secara rasmi oleh kerajaan, di mana dia mesti diberi gaji, elaun, faedah, kakitangan dan lain-lain, dan juga kediaman rasmi.

  4. Institusi Huguan Siou mesti diwujudkan di bawah undang-undang oleh Dewan Undangan Sabah.

  5. Huguan Siou dan institusi mesti kebal daripada kritikan dan sindiran orang awam, di mana sesiapa yang bertindak melanggar ini akan didenda dengan sogit berat.

  6. Huguan Siou akan menjadi penjaga rasmi semua tradisi, budaya dan undang-undang adat bagi Orang Asal di mana dia akan diberi kuasa untuk memaafkan mana-mana pesalah undang-undang asli dan undang-undang adat yang didapati bersalah di Mahkamah Anak Negeri Rayuan, yang merupakan mahkamah tertinggi Orang Asal di Sabah.
Maijol berkata beliau percaya dalam institusi Huguan Siou dan ia harus dihormati oleh semua orang, terutamanya Orang Asal. “Huguan Siou adalah penjaga budaya dan tradisi Orang Asal di Sabah,” tegas beliau.

Artikel diPetik dari Portal Free Malaysia Today

Tiada ulasan

Latest Articles