Page Nav

HIDE

Breaking News:

latest

Ads Place

Suluk Berbeza dengan Tausug

Datu Lakson (tengah) menunjukkan laporan polis dan kenyataan yang diviralkan dalam WhatsApp “Saya tekankan bahawa Suluk hanya ada di...


Datu Lakson (tengah) menunjukkan laporan polis dan kenyataan yang diviralkan dalam WhatsApp
“Saya tekankan bahawa Suluk hanya ada di Sabah, bukan Tausuq. Sekiranya ada yang mengaku Tausuq sebagai orang Sabah, kita minta pihak berkuasa supaya menyiasat kad pengenalan serta asal usul mereka,” kata Setiausaha Agung Persatuan Peranakan Suluk Sabah (PPSS), Datu Lakson Datu Majind.

Beliau mengeluarkan kenyataan tersebut selepas membuat laporan Polis ke atas seorang individu yang melabelkan bangsa Suluk sebagai bangsa yang mencetuskan huru-hara menerusi aplikasi WhatsApp Group Halatuju Politik Sabahan.

Beliau juga mahu kerajaan menggubal akta yang menjelaskan Suluk berbeza dengan Tausuq.

Apa perbezaan antara Suluk dan Tausug ?

Secara ringkasnya Tausug adalah kaum yang tinggal di SUG (Jolo) Sulu sedangkan Suluk pula adalah kaum yang tinggal di Borneo Utara atau Sabah.

Ia adalah tidak sama, kaum Suluk di Sabah tidak boleh mengatakan mereka Tausug kerana TAUSUG itu sendiri bermaksud "Orang di Sug" atau "Orang di Sulu", mana mungkin kaum Suluk di Sabah mengatakan mereka "Orang Sulu" sedangkan kaum Suluk di Sabah adalah warga Sabah di bawah Persekutuan Malaysia? - Blog tausugglobal.

BACA JUGA : 

Suluk bukan pencetus huru hara

Tiada ulasan

Latest Articles